به گزارش مشرق، طی پژوهشی که به همت لیلا بقایی پور كارشناس ارشد روانشناسي باليني و مرضیه سادات شاطرچی به بررسی بازي درماني و ارتباط آن در تشخيص و درمان اختلالات و مشكلات رفتاري كودك انجام شده، با تاکید بر این که بازي براي رشد اجتماعي، احساسي، شناختي، فيزيكي، زباني و پرورش خلاقيت همه كودكان حياتي است علاوه بر این بازي سبب تحكيم آموخته ها در تمامي كودكان و نوجوانان حتي براي آنهايي كه در برقراري ارتباط گفتاري مشكل دارند، مي شود.
به گزارش وب دا، لیلا بقایی پور تصریح کرد: كودكان از راه بازي، پشتيباني عاطفي دريافت مي كنند و مطالب زيادي درباره احساسات و انديشه هاي خود مي آموزند، گاهي تجربه هاي سخت و آسيب زاي گذشته را در بازي هاي خود دوباره به نمايش مي گذارند تا درك درست تري از آنها به دست آورند و بتوانند تسلط بيشتري بر آينده داشته باشند.
این روانشناس بالینی اضافه کرد: از آنجایی که کودکان با بازی همچنين مي توانند بياموزند كه چگونه روابط و كشمكشهايشان را با شيوه هاي بهتري مديريت كنند بنابراین بازي وسيله اي براي احساسات، برقراري روابط، توصيف تجربيات، آشكار كردن آرزوها و خودشكوفايي کودک است.
وی همچنین افزود: فعاليت بازي در واقع تلاش كودك براي كنار آمدن با محيط است كه از طريق او خود را مي يابد و دنيا را درك مي كند.
بقایی پور با اشاره به نتایج این بررسی عنوان داشت: خدمات بازي درماني حدودا از سال 1920 ميلادي به كار رفته و با گذشت زمان، پيشرفت چشمگيري داشته است.
وی ادامه داد: بازي وسيله اي است كه كودك از طريق آن تجارب آسيب رسان را كنترل مي كند به عنوان مثال كودكي كه مدتي بيمار و يا در بيمارستان بستري بوده، فعاليتهايي مثل تزريق آمپول به عروسك يا دوستانش را نشان مي دهد. يا كودكاني كه درگير جنگ، زلزله و مشكلات خانوادگي مثل طلاق يا مرگ هستند در بازيهايشان طوري برخورد مي كنند كه مي خواهند از آن استرس و فشار رهايي پيدا كنند.
بقایی پور عنوان داشت: متخصصان كودك در مطالعات انجام شده متوجه اين موضوع شدند كه از طريق بازي مي توان بر احساسات منفي و فشارزا در كودك با برون ريزي اين احساسات غلبه كنيم.
وی با اشاره به این که اهميت بازي در كودك تا اينجا است كه مي تواند بزرگسالي بهنجار يا نابهنجاري را براي وي رقم بزند، تصریح کرد: براي كودكانی كه قادر به بيان مشكلات و ناراحتي هايشان از طريق گفتگو نيستند، بازي مي تواند بهترين عامل براي شناخت و درمان اختلالات آنان باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اضافه کرد: امروزه در دنيا در زمينه درمان توسط بازي اقدامات پيشرفته اي صورت گرفته كه تمام موارد مورد نياز را شامل مي شود. در كشور ما هم اقداماتي انجام گرفته است كه قابل توجه است، در مراكز درماني خصوصي و دولتي و در مراكز توانبخشي و مهدهاي كودك اتاق هاي بازي به شكل ساده اي شكل گرفته است كه در آن خدمات درماني و تشخيص با كادر مجرب اساتيد اين رشته انجام مي شود.
وی خاطرنشان کرد: نكته مهم در اين بين، تاسيس اين اتاق ها در مدارس است تا بتوان از به وجود آمدن مشكلات غيرقابل جبران پيشگيري كرد چرا که بازي درماني يكي از خدمات انساني است كه مي تواند يك نسل را از وجود مشكلات رواني واجتماعي و خانوادگي، نجات و فرزندان سالمي را به آينده جامعه تحويل دهد.
بازي به عنوان فرايند چند بعدي كه به نحوي قابل توجه در خدمت تكامل و رشد كودك است مي تواند راهي جهت تخليه اين انرژيها در مسير رسانده باشد.